'Novo lice tradicije' u objektivu Antonije Butković

Piše: CroModa, Zagreb
Objavljeno 11.04.2022.

0

Foto: Antonija Butković

Foto: Antonija Butković

Inicijativa koja je okupila 10 dizajnerica pletiva rezultirala je brojnim istraživanjima na temu rada s domaćom pređom, mini kolekcijom i fotografijama

"Novo lice tradicije" naziv je koncepta kojem je cilj podizanje svijesti o problemima koje prostor Hrvatske i susjedstva trenutno ima s vunom autohtone ovce pramenke. Inicijativa koja je okupila 10 dizajnerica pletiva rezultirala je brojnim istraživanjima na temu rada s domaćom pređom, mini kolekcijom i fotografijama koje je međunarodni žiri fotografskog festivala Photodays izdvojio među najbolje pristigle radove u kategoriji Modna fotografija.
Fotografkinja Antonija Butković ovim je editorijalom zaokružila ideju o prezentaciji vrijedne i zaboravljene sirovine kao materijala za izradu modernih i nosivih kreacija, te je svojim fotografijama kolekcije izazvala velik interes u sklopu ovogodišnjeg natječaja festivala Photodays. Fotografije će biti predstavljene u sklopu završne manifestacije u Rovinju 06.-08.05., kao dio putujuće izložbe finalista.
Snimanje je organizirano na otoku Krku, jednom od prvih otoka koji se odlučio pozabaviti temom zbrinjavanja vune u suradnji sa slovenskom tvrtkom Soven.

Krajobrazni i ekološki problem

Ova sirovina nekoć je bila u potpunosti iskorištena za domaću tekstilnu i ostalu industriju, a danas predstavlja veliki krajobrazni ekološki problem na ovim područjima. S vremenom se ugasio cijeli lanac za prikupljanje, obradu i plasman ovčje vune, stoga ona nakon šišanja biva odbačena po livadama i pašnjacima gdje se sporo razgrađuje te škodi biljkama i ljudima.

Foto: Antonija Butković

Foto: Antonija Butković

Postoje pionirske inicijative koje na lokalnoj razini pokušavaju oformiti zadruge, organizirati njezino zbrinjavanje i otkup, međutim, osim na lokalnoj infrastrukturi, velik dio problema, leži i u samom tržištu.

Naime, tradicija ručnog rada s autohtonom, domaćom vunom također iščezava. Daleko je dostupnija ona uvozna i postoji dominantna predrasuda kako ima bolja svojstva u odnosu na vunu s ovih područja.

S ogromnim trendom porasta interesa za ručni rad, naročito u vrijeme pandemije te među generacijom Z, proizvođači vune, kao i dizajneri pletiva, slow fashion brandovi stekli su veliku popularnost. Promjenom svijesti, mijenja se potražnja, a ponuda različitih tipova vune na globalnom tržištu nikada nije bila bolja i veća. Nažalost, to ne vrijedi za autohtonu lokalnu vunu s ovih područja, koja nikako ne bi smjela propustiti ovu priliku.

Inspiracija u tradiciji

Kako bi se istaknula njezina kvaliteta, vrijednost, specifičnost i time vratio ili privukao interes za ovom vunom, bilo je potrebno pronaći inspiraciju u tradiciji, ali i udahnuti joj neki novi život suvremenim dizajnom.

Upravo na tu ideju se naslanja inicijativa koju je pokrenulo 10 dizajnerica i pletilja iz Hrvatske, Bosne i Srbije, a iz koje je nastala mini kolekcija, urađena isključivo domaćom ovčjom vunom. Htjelo se prikazati kako ona nije rezervirana samo za debele čarape koje rade bake, već može biti prikladna za moderno pletenje i novo doba. Osim kolekcije koja je prikazana editorijalom, autorice su zapisale sva iskustva rada, te mustre za pletenje prema kojima modele može reproducirati bilo koja pletilja, bilo gdje na svijetu. Na ovaj način se želi potaknuti potražnja za kupnjom domaće pređe, podržati lokalna proizvodnja i inicijative koje skrbe o problemu zbrinjavanja vune.

Ovo je princip koji imaju sve razvijene zemlje u Europi, stoga je važno da se i na ovim područjima pobrinemo za ovu vrijednu sirovinu.

VIŠE O TEMAMAmodna fotografijaAntonija ButkovićPhotodays




Povezano


Kako bi poboljšala funkcionalnost stranice, CroModa koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

Slažem se