Predstavljen program 18. Zagreb Film Festivala

Piše: CroModa, Zagreb
Objavljeno 04.11.2020.

0

Zagreb Film Festival

Zagreb Film Festival

Tri filma u glavnom programu priče su o junakinjama koje se mijenjaju, sazrijevaju i emancipiraju u novom, nepoznatom i ne uvijek dobronamjernom okruženju

Na konferenciji za medije predstavljen je program Zagreb Film Festivala, čije će se osamnaesto izdanje održati online od 8. do 15. studenog na platformama www.kinoeuropa.hr i croatian.film te na službenoj web-stranici www.zff.hr. Festival su putem live streama iz Hrvatskog glazbenog zavoda predstavili direktor Boris T. Matić, izvršni direktor Hrvoje Laurenta, producentica Lana Matić i koordinatorica festivala KinoKino, Katarina Crnčić.
"Nalazimo se na pragu punoljetnosti, i baš kao svaki tinejdžer koji ulazi u svijet odraslih našli smo se pred potpuno novim izazovima. U svjetlu aktualne epidemiološke situacije odlučili smo cijeli festival održati na internetu i čuvati zdravlje publike te festivalske ekipe. Ove godine tako neće biti nekih događaja uživo koji dodatno oplemenjuju našu festivalsku priču, ali zato će biti onog najvažnijeg – sjajnih filmova sa svih strana svijeta, čiji je broj isti kao i lani. Oko stotinu filmova rasporedili smo u četiri natjecateljska programa - dugometražnu konkurenciju, međunarodnu kratkometražnu konkurenciju, konkurenciju domaćih kratkih filmova Kockice i program Ponovno s nama, dva popratna programa – Velikih 5 i Festivali pod reflektorom – te program festivala KinoKino, koji se ove godine održava pod kapom ZFF-a. Online projekcije za nas nisu novost - s njima smo na www.kinoeuropa.hr i croatian.film počeli još početkom godine, a odaziv publike ugodno nas je iznenadio. Sretni smo što će u našim filmskim projekcijama prvi put iz svojih domova moći istovremeno uživati gledatelji iz cijele Hrvatske, a vesele nas i simpatične reakcije followera na društvenim mrežama koji nam javljaju da su za ZFF pripremili svoje “svečane dekice” i recepte za kokice iz kućne radinosti", izjavio je Boris T. Matić.
Tri filma u glavnom programu priče su o junakinjama koje se mijenjaju, sazrijevaju i emancipiraju u novom, nepoznatom i ne uvijek dobronamjernom okruženju. Pitanje granice između prisilnog i dobrovoljnog seksualnog odnosa u priči o 15-godišnjoj skijašici Lyz i njezinu starijem treneru (Jérémie Renier – Kriminalci na godišnjem, Nepoznata djevojka) postavlja sportska drama Slalom, debitantsko ostvarenje francuske redateljice Charlène Favier iz ovogodišnje službene selekcije Cannesa. Film je snimljen na očaravajućim padinama francuskog skijališta Les Arcs, koje je poslužilo R. Östlundu kao kulisa za film Turist. U zanimljivoj studiji karaktera, filmu Influencerica (Sweat) švedsko-poljski redatelj Magnus von Horn pozabavio se emocionalnim i psihičkim posljedicama neprestane izloženosti zvijezde društvenih mreža. Pratimo tri dana u životu megapopularne fitness-influencerice Sylwije (Magdalena Kolesnik) tijekom kojih nestaju slojevi s njezine besprijekorne fasade. Film Influencerica osvojio je glavnu nagradu festivala u Chicagu, a bio je uvršten i u službenu selekciju ovogodišnjeg Cannesa. Na putu osobne transformacije zatječemo i junakinju filma Pari grčkog redatelja iranskog porijekla Siamaka Etemadija, koji je premijerno prikazan na ovogodišnjem Berlinaleu. Pari je priča o potrazi majke, muslimanke iz Irana, za sinom koji je nestao za vrijeme studija u Grčkoj. U novom i njoj potpuno nepoznatom svijetu Pari je prisiljena odbaciti slojeve svog starog identiteta, pa i one koji su je oblikovali kao uzornu i poslušnu suprugu.

Grijesi bešćutnih i korumpiranih sustava te nepravde nanesene marginaliziranim pojedincima i skupinama tema su triju snažnih drama koje se djelomično temelje na istinitim događajima. Slušaj (Listen), redateljski prvijenac glumice i redateljice Ane Rocha de Sousa uspoređuju s filmovima Kena Loacha, a u Veneciji je osvojio čak pet nagrada, uključujući Lava budućnosti za najbolje debitantsko ostvarenje. Priča prati borbu jedne obitelji doseljenika protiv britanskog sustava socijalne skrbi, a inspirirana je stvarnim slučajevima tzv. prisilnih posvojenja u Londonu. Temom oduzimanja djece bavi se i Otac, film u režiji Srdana Golubovića, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije. Impresivnu glumačku interpretaciju ostvario je Goran Bogdan, s pritajenom snagom utjelovivši očajnog oca koji od gubitnika s društvene margine postaje junakom našega doba. Film je premijerno prikazan u programu Panorama u Berlinu, gdje je osvojio nagradu publike i nagradu Ekumenskog žirija, a u Puli je osvojio nagradu publike, Zlatna vrata, i to kao prvi film u povijesti tog festivala ocijenjen prosječnom ocjenom publike 5,0.

Još jedan laureat Venecije (Dani autora, nagrada Europa Cinemas Label) koji gledamo u glavnom programu ZFF-a bavi se životima ljudi s društvenih margina. Oaza srpskog redatelja Ivana Ikića (Barbari, 2014.) neobična je priča o ljubavnom trokutu iz beogradskog doma za djecu i mlade s posebnim potrebama. U naslovnim ulogama pojavljuju se naturščici, štićenici doma za djecu i mlade s posebnim potrebama Sremčica: Marijana Novakov, Valentino Zenuni i Tijana Marković, dok ostale uloge tumače Goran Bogdan i Maruša Majer.

Uz već spomenute Oca i Oazu, regionalnu kinematografiju u glavnom programu zastupa i bosansko-hercegovački film Pun mjesec u režiji Nermina Hamzagića. Film je u Cottbusu osvojio nagradu Ekumenskog žirija i nagradu za najboljeg glumca (Alban Ukaj), a nalazi se na popisu filmova nominiranih za nagradu Europske filmske akademije u kategoriji najboljeg debitanta. U glavni program ZFF-a uvršten je i Havel, biografski film o čuvenom češkom piscu, političkom disidentu i nacionalnom vođi Václavu Havelu. Prožet njegovim prepoznatljivim, teatralnim humorom kojem ništa nije bilo sveto, drugi film Sláveka Horáka (Kućna njega – ZFF 2015.) oda je Havelu kao umjetniku, velikom zabavljaču, ali i čovjeku od akcije koji je svojim dubinskim razumijevanjem ljudske prirode znao ne samo zabaviti nego i inspirirati i pokrenuti mase kako bi promijenili svijet.”

Kratkometražni natjecateljski program 18. ZFF-a predstavio je Hrvoje Laurenta: “U konkurenciju međunarodnih kratkometražnih filmova uvršteno je 12 naslova, a među njima su dva nastala u hrvatskoj koprodukciji: Svi psi odlaze nagrađivane islandske filmašice Ninne Pálmadóttir (Castor Multimedia) te Srna mađarskog redatelja Istvána Hevesija (Eclectica). Selekcija uključuje Ne želim zaboraviti redatelja Sameha Alae, prvi egipatski film nakon pedeset godina koji je uvršten u kratkometražnu konkurenciju Cannesa, gdje je i nagrađen Zlatnom palmom za najbolji kratki film, kolumbijski Između tebe i Milagros redateljice Mariane Saffon, koji je proglašen najboljim filmom venecijanskog programa Horizonti, te film Praznina ruskog redatelja Antona Sazonova, koji je nagrađen za režiju u Locarnu. S Tjedna kritike u Cannesu dolazi i francuski film Dustin redateljice Naïle Guiguet, iz kratkometražne konkurencije Cannesa grčki film Autocesta 65 redateljice Evi Kalogiropoulou, a iz Venecije portugalski film Smjena redateljice Laure Carreira, koji je ujedno nominiran za Europsku filmsku nagradu. U utrci za Zlatna kolica u kratkometražnoj konkurenciji nalaze se i bugarski film redateljice Kristine Spasovske Matica, nizozemski Putem redateljice Marit Weerheijm, turski Mamaville redateljice Irmak Karasu i srpski Pred nama Aleksandra Adžića.

Kockice su natjecateljski program hrvatskih kratkometražnih filmova i jedna od najznačajnijih platformi za promociju mladih filmskih talenata u Hrvatskoj. U veljači ove godine program je dobio nadogradnju svojeg dugogodišnjeg postojanja u obliku internetske platforme croatian.film, na kojoj će i biti prikazano sedam filmova prema odabiru dugogodišnjeg selektora, Vladimira Gojuna. Filmovi su: Devet mjeseci, novi film Josipa Lukića (Minjonja njanjonja – ZFF 2015.; Južno voće – posebno priznanje, ZFF 2019.), Angina pectoris, novo ostvarenje Filipa Mojzeša (Groblje slonova – ZFF 2019.), Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem u režiji glumice, scenaristice i redateljice Sanje Milardović, U šumi Sare Grgurić, Sparina Petra Vukičevića, Stanar Borne Zidarića te Bepo Filipa Antonija Lizatovića. Pobjedniku će uz nagradu biti dodijeljen i novčani iznos od 10.000 kuna, koji osigurava Društvo hrvatskih filmskih redatelja.”

Protekla godina donijela je nekoliko važnih regionalnih ostvarenja koja s ponosom predstavljamo u programu Ponovno s nama. U Hrvatskoj su godinu obilježile snažne žene na filmu, a među njima je apsolutna pobjednica Pule, Tereza37 Danila Šerbedžije s Lanom Barić u glavnoj ulozi i uz njezin scenaristički potpis, na trenutke razorna drama o ženi u kasnim tridesetima koja odluči promijeniti svoj rutinirani brak i pronaći svoj komadić sreće. Tu su zatim film Mare, u kojem redateljica Andrea Štaka vješto rastvara slojeve ženskog identiteta u malenom hrvatskom gradu s iznimnom glumačkom izvedbom Marije Škaričić, nagrađene za ovu ulogu Srcem Sarajeva za najbolju glumicu, te Mater, priča o tjeskobnom, tiranskom odnosu majke i kćeri s Darijom Lorenci Flatz u glavnoj ulozi, nagrađenoj u Puli Zlatnom arenom za najbolju glumicu, dok je redatelj Jure Pavlović primio nagradu za najboljeg debitanta. U programu gledamo i novi film Pjera Žalice, crnu komediju Koncentriši se, baba u kojoj se, u maniri svake balkanske obitelji koja imalo drži do sebe, borba za nasljedstvo pretvara u bespoštedni obiteljski rat, dok stvarni rat kuca na vrata, a raspad jedne obitelji postaje tako metafora raspada jedne države.”

Zagreb Film Festival dodjeljuje nagrade Zlatna kolica u kategoriji najboljeg dugometražnog filma, najboljeg međunarodnog kratkometražnog filma te hrvatskog filma iz programa Kockice. Najboljem filmu iz programa Ponovno s nama dodjeljuje se nagrada Zlatni bicikl, a pobjednika odabire publika. Poznati su i članovi žirija 18. ZFF-a. O najboljim filmovima u natjecateljskom programu dugometražnog filma odlučivat će žiri u sastavu: slovenski redatelj i scenarist Damjan Kozole, srpska redateljica Ivana Mladenović (Ivana Grozna – Zlatna kolica, ZFF 2019.) i slovački redatelj te scenarist Marko Škop. Žiri međunarodnog kratkometražnog glavnog programa i programa Kockice čine: hrvatski snimatelj i redatelj Rino Barbir (Druker – Zlatna kolica, ZFF 2019.), srpski redatelj Stefan Đorđević (Posljednja slika o ocu – Zlatna kolica, ZFF 2019.) i crnogorski producent Ivan Đurović.

Program Festivali pod reflektorom obuhvaća naslove koje su programski selektori nekoliko europskih festivala odabrali posebno za publiku Zagreb Film Festivala. Program je ove godine nastao u suradnji sa Sarajevo Film Festivalom, Sofia Film Festivalom, Venecijanskim filmskim festivalom – program Horizonti, Human Rights Film Festivalom, Festivalom mediteranskog filma Split te Filmskim festivalom Herceg Novi.

Stalni fokus Industrije na potencijal i moguće pravce razvoja videoigara kulminirat će događanjima realiziranima u sklopu projekta DigiTelling u suradnji s Francuskim institutom u Hrvatskoj i Goethe-Institutom Kroatien, a ove godine čak su tri događanja posvećena ovoj rastućoj grani audiovizualne umjetnosti, dva masterclass-događanja i panel-diskusija o mogućnostima sudjelovanja hrvatske industrije videoigara u europskim koprodukcijama. Cornelia Geppert održat će predavanje na temu usamljenosti u videoigrama, a Thierry Baujard predavanje pod nazivom Igre bez granica: europske koprodukcije na temu povećanja državnih potpora u europskim zemljama za proizvodnju videoigara. O televizijskom pripovijedanju te promicanju dramskih televizijskih projekata na međunarodnom tržištu bit će riječi na predavanju Identificiranje suštine i koncepta s ciljem pripreme i predstavljanja vaših ideja za TV-serije, koje će održati iskusne scenaristice i producentice Helene Granqvist i Valeria Richter u organizaciji DKE – Ureda MEDIA Hrvatske i Srbije.
 
U samoj završnici programa Industrija očekuje nas panel-diskusija u suradnji s Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj i DKE – Uredom MEDIA Hrvatske pod naslovom Kako institucije i dobri primjeri prakse mogu pomoći europskom filmu tijekom COVID-19 krize. Europski audiovizualni sektor doživio je ozbiljne posljedice zbog krize uzrokovane virusom COVID-19, stoga je važno raspravljati o mogućnostima koje nacionalne i institucije EU mogu poduzeti kako bi zaštitile producente i kina u ovom teškom razdoblju. U panelu će sudjelovati predstavnici Europskog parlamenta, Ministarstva kulture, Hrvatskog audiovizualnog centra, mreže Europa Cinemas i predstavnici filmske industrije.

Većina predavanja u okviru programa Industrija otvorena je za javnost, a moći će se pratiti putem online streaminga na službenoj stranici Zagreb Film Festivala www.zff.hr i na društvenim mrežama."

Jedini dio festivala koji ove godine neće biti virtualan, ZFF putuje, na svojoj će turneji Hrvatskom posjetiti čak dvanaest gradova. Komadić zeefefovske atmosfere uz odabrane filmske naslove Undine Christiana Petzolda, Otac Srdana Golubovića te film Jako jako daleko iz programa festivala KinoKino tako će stići u kina u Bjelovaru, Čakovcu, Dubrovniku, Koprivnici, Novoj Gradiški, Rijeci, Samoboru, Slatini, Splitu (kina Karaman, Zlatna vrata i Dom mladih), Šibeniku, Varaždinu i Velikoj Gorici.

Cijena ulaznice za pojedini naslov iznosi 26 kuna za dugometražne filmove iz natjecateljskog programa, program Ponovno s nama i Velikih 5. Cijena ulaznice za naslove iz programa festivala KinoKino iznosi 20 kuna. Kratkometražni filmovi iz međunarodnog programa i Kockica te filmovi iz programa Festivali pod reflektorom moći će se pogledati besplatno.

VIŠE O TEMAMABoris T. MatićZagreb Film Festivalflmski festivaliKatarina CrnčićLana Matić




Povezano

Kako film mijenja svijet

Masterclass predavanja

Kako film mijenja svijet


Kako bi poboljšala funkcionalnost stranice, CroModa koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

Slažem se